De MPN Stichting kreeg in de afgelopen dagen nogal wat telefoontjes van ongeruste patiënten die het middel Jakavi (Ruxolitinib) gebruiken. De vraag was of dit middel in Engeland geproduceerd wordt en of het na de Brexit nog wel (op tijd) geleverd kon worden. Wij hebben dit nagevraagd bij Novartis en Novartis heeft ons verzekerd dat dit middel geen last heeft van een Brexit. Zie onderstaande verklaring.

"Er zijn maar 4 Novartis producten die door een derde partij in Engeland worden geproduceerd. Jakavi zit daar NIET bij. Dus geen enkele reden voor zorgen.
Ook voor de producten die wel in Engeland worden geproduceerd is er geen risico: deze kunnen gewoon worden geleverd.
Verwarring is er mogelijk omdat op de huidige producten als Registratiehouder Novartis Pharma Ltd UK staat.
Voor al onze centraal geregistreerde producten is dit inmiddels overgezet naar Ierland (en dit zal gefaseerd dan ook op de verpakkingen komen).
Land van Registratiehouder heeft dus niets met productieplaats/land te maken."

Voor de middelen Hydrea en Pegasys is er geen indicatie dat een Brexit invloed zal hebben op de verkrijgbaarheid.
Mocht het anders worden dan houden we u natuurlijk via de website en Facebook op de hoogte.
Mocht u nog vragen hebben dan kunt u bellen met bestuurslid Paul Meijer 036-5296158