Wat is Polycythemia Vera (PV)?

Bij polycythemia Vera (PV) vindt er een woekering (proliferatie) in het beenmerg plaats, die zorgt voor te veel rode bloedcellen (erytrocyten) in het bloed. De verhoogde productie van rode bloedcellen leidt tot een te hoog hematocriet (Ht) en hemoglobinegehalte (Hb). Het bloed wordt dik en stroperig, waardoor het minder makkelijk door de kleine bloedvaten kan stromen en circulatiestoornissen kunnen ontstaan. Ook is er een verhoogde kans op trombose. Bovendien heeft twee derde van de PV-patiënten een verhoogd aantal bloedplaatjes (trombocyten). Ook de witte bloedcellen kunnen verhoogd zijn. Dit vergroot de kans op trombose.

PV is een zeldzame bloedziekte en komt naar schatting voor bij ongeveer 2,3 per 100.000 mensen. Dit zijn vooral oudere patiënten (>60 jaar), maar ook jongere mensen kunnen deze ziekte krijgen.

Gelukkig leven met MPN

“Met de wetenschap van nu en de juiste behandeling kunnen mensen vaak nog vele jaren leven. ”

PV kan verschillende klachten geven, maar kan ook zonder symptomen verlopen. Vermoeidheid, hoofdpijn en jeuk zijn de meest voorkomende klachten waarmee men in eerste instantie naar de huisarts gaat.

De meest voorkomende symptomen zijn:

• Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Concentratiestoornissen
  • Jeuk
  • Pletorisch (overmatig rood verkleurd) gelaat
  • Trombose
  • Verhoogde bloedingsneiging (bloedingen en/of blauwe plekken)
  • Tintelingen in handen en/of voeten
  • Blauwverkleuringen (cyanose) van handen en/of voeten
  • Roodverkleuringen van handen en/of voeten
  • TIA’s